FAQ 7 Wonders

Nee. Alleen de eerste Tijdperkkaart van elke kleur die je nog niet in je Stad hebt, mag gebouwd worden zonder bouwkosten, ongeacht het huidige Tijdperk. Als je al een blauwe kaart in jouw Stad gebouwd hebt, kun je dit effect niet toepassen op een blauwe kaart.

Nee.

De kaart die normaal gesproken aan het einde van het tijdperk wordt afgelegd.

Je kunt daarvoor de 7e kaart gebruiken wanneer je het basisspel speelt, de 8e kaart wanneer je met de Cities of Armada uitbreiding speelt of de 9e kaart als je met zowel de Cities als de Armada uitbreiding speelt.

Dit effect wordt geactiveerd aan het einde van elk tijdperk, beginnend met het tijdperk waarin deze fase is opgebouwd. Dus wanneer het je lukt om dit binnen Tijdperk I te bouwen, dan kun je dit 3 keer doen tijdens het spel.

Dit betekent dat je jouw eerste bruine, grijze, gele, rode, groene, blauwe en paarse kaart (en zwarte kaart als je met de Cities uitbreiding speelt) zonder bouwkosten mag bouwen in jouw stad. Met andere woorden, als de kleur van de kaart waarmee je bouwt nog niet aanwezig is in jouw stad, dan is deze kaart gratis: je hoeft geen grondstoffen te hebben of te kopen om deze kaart te bouwen.

Nee, deze effecten gelden alleen voor Tijdperkkaarten (Gebouwen) en niet voor de fases van een Wonder fases (of Leaders kaarten).

Dit verwijst naar de allereerste kaart die je kiest tijdens de start van een Tijdperk (van je oorspronkelijke handkaarten). Tijdens elk Tijdperk hoef je geen grondstoffen te hebben of te kopen om deze kaart te bouwen.

Als het je lukt om deze fase van jouw Wonder tijdens Tijdperk I te bouwen, krijg je de mogelijkheid om 2 kaarten gratis te bouwen: de eerste kaart van Tijdperk II en de eerste kaart van Tijdperk III.

Als je ervoor kiest om een fase van jouw Wonder te bouwen of een kaart te verkopen in plaats van te bouwen, dan verlies je het effect van het huidige Tijdperk.

Dit verwijst naar de zesde kaart in het Tijdperk (in het basisspel) en niet naar de kaart die je hebt afgelegd. Tijdens elk Tijdperk hoef je geen grondstoffen te hebben of te kopen om deze kaart te bouwen.

Als het je lukt om deze fase van jouw Wonder tijdens Tijdperk I te bouwen, kun je 3 kaarten gratis bouwen: de laatste kaart van Tijdperk I, de laatste kaart van Tijdperk II en de laatste kaart van Tijdperk III.

Je kunt dit effect nooit gebruiken tijdens Tijdperk I, behalve bij een hoogst uitzonderlijke situatie.

Wanneer je speelt met de Leaders uitbreiding, en allebei je buren hebben Erts als basisgrondstof, dan kun je fase 1 van jouw Wonder bouwen met je eerste Leider. Je kunt dan tijdens Tijdperk 1 het effect gebruiken van deze fase van jouw Wonder.

Nee. Alle munten die je in je beurt hebt verdiend, kun je pas in je volgende beurt gebruiken. 

Ja, en de effecten van een Leider zijn actief tijdens elk Tijdperk (behalve effecten voor eenmalig gebruik).

Nee, dit effect is alleen van toepassing voor gebouwen op Tijdperkkaarten.

Ja. Op het moment van rekrutering zijn al jouw munten beschikbaar om de kosten te betalen.

Ja. Hoewel de transactie gratis was, wordt deze wel als aankoop beschouwd, daarom geeft Hatsjepsoet je 1 munt.

Nee. De “Eerste Tijdperkkaart“ betekent dat Leiders niet worden meegerekend, enkel Tijdperkkaarten (Gebouwen).

Nee. Alle munten die je in je beurt hebt verdiend, kun je pas in je volgende beurt gebruiken. 

Ja, de effecten van deze twee Leiders kunnen gecombineerd worden, maar slechts voor één van je buren. 

Nee, met dit effect kun je alleen Age-kaarten uit de aflegstapel kiezen.

Nee. Er kan maar één militair conflict per tijdperk plaatsvinden tussen dezelfde twee spelers.

Ja. Met dit symbool kunnen de fasen van het Siracusa Wonder in elke gewenste volgorde worden gebouwd.

Het masker en het Meerderheid symbool worden niet beschouwd als volledige wetenschappelijke symbolen, dus een masker kan geen meerderheidssymbool kopiëren.

Nee. Er kan maar één militair conflict per tijdperk plaatsvinden tussen dezelfde twee spelers.

Ja. De kaarten van Cities zijn zwarte Tijdperkkaarten. Dit is dus een nieuwe kleur die je in jouw Stad kunt bouwen.

Nee. Alleen kaarten die ervoor zorgen dat je munten verliest, kunnen ervoor zorgen dat je schulden aangaat.

Ja. Het verlies van munten gebeurt altijd NA het verkrijgen van munten.

De derde speler krijgt geen overwinnings- of nederlaagfiches aangezien er geen tegenstander is voor het conflict.

Geen enkele spelers pakt een fiche voor dit conflict.

Ja. Hoewel de transactie gratis was, wordt deze wel als aankoop beschouwd, daarom geeft Hatsjepsoet je 1 munt.

Het masker en het Meerderheidsymbool worden niet beschouwd als volledige wetenschappelijke symbolen, dus een masker kan geen meerderheidssymbool kopiëren.

Nee. Er kan maar één militair conflict per tijdperk plaatsvinden tussen dezelfde twee spelers.